تبلیغات
کشکول فرهنگی - سزارین موسیقی
 
چهارشنبه 9 فروردین 1391 :: نویسنده : حمید ساقی

قسمت دوم: سزارین موسیقی

خب قرار شد واقع گرا باشیم و چشمانمونو رو حقیقت نبندیم؛ حالا می خوایم موسیقی رو جراحی کنیم ببینیم در بطن موسیقی چه چیزهایی وجود داره؟ وقتی موسیقی شکافته می شه چند چیز می فهمیم:

اول چیزی که می فهمیم اینه که موسیقی به دو دسته ی حلال و حرام تقسیم میشه درباره ی این که ملاک موسیقی حلال و حرام چیست، باید گفت که اسلام  موسیقی ای رو حرام می داند که ....

.... مطرب یا لهوی باشد پیشنهاد میدم که حتما به معیارها و ملاک هایی که در رساله ی مراجع تقلید هست رجوع کنیم، اما در این  باره آن چه به نظر می رسد با اهمیت باشد این مطلبه که احکام تکلیفی و فتواهای مراجع حد و مرز کارهای ما را معلوم می کند درباره ی موسیقی هم همین طوره برای موسیقی خط قرمز گذاشته شده اون خط قرمز لهوی بودن و مطرب بودنِه این که فتوا داده اند اگر موسیقی ای لهوی بود حرام است یعنی این که اگر خواستی موسیقی گوش بگیری موسیقی های لهوی گوش نگیر همین و بس. اما این که دیدگاه اصلی اسلام درباره ی موسیقی چیست مفصلاً باید بحث شود مثلا ممکنه که موسیقی ای از نظر شرعی حلال باشه ولی از نظر اخلاقی اشکال داشته باشه فقط تا این جا همین رو باید خوب بدونیم که احکام تکلیفی کف و پایین حکم رو بیان می کنه یا خط قرمز ها و یا معیارها را مشخص می کنه .خب نتیجه لهوی و طرب انگیز بودن موسیقی دوری از خداست دیگه وقتی درگیر موسیقی لهوی و مناسب مجلس فساد شدیم ثانیه به ثانیه از مولی و آفریدگارمون داریم فاصله می گیریم و به کارهای بیهوده روی میاریم پس با توجه به فضای روایات وارده درباره ی موسیقی به طور قطع می شود گفت که یکی از حکمت های اساسی و محکم حرمت موسیقی دوری از یاد و نام خدای متعال است.

دوم چیزی که متوجه میشیم اینه که موسیقی تنها هنری است که نمی شه نشون داد یعنی نمی تونی ببینی ، اساساً موسیقی دیدنی نیست، شنیدنی است پس مخاطب اصلی موسیقی گوش انسانِه نه چشم انسان ؛ اما آیا واقعا مخاطب واقعی گوش هست یا گوش واسطه بین موسیقی و بین مخاطب اصلی است؟ آن چه در کتب روانشناسی وجود دارد بر واسطه بودن گوش دلالت دارد ؛ صدا یا هر آهنگی از طریق گوش به سرعت بر روی صفحه مغز و سلول های عصب خالکوبی میشن(برای اطلاع بیشتر به کتاب روانشناسی هیلگارد مراجعه کنید) یه نکته ی دیگه هم که باید بهش توجه کرد اینه که موسیقی بدون تحلیل وارد مغز میشه و وقت تحلیل و تجزیه برای ما نمی ذاره به همین خاطره که وقتی بعضی موسیقی ها رو گوش میدیم ناخود آگاه حالت رقص بهمون دست میده یا از حال عادی خودمون فاصله می گیریم این به این دلیله که اولاً موسیقی بدون تجزیه و تحلیل به مغز رسیده ثانیا مغز به همه ی قسمت های بدن فرمان میده که خودشون رو با این نوا هماهنگ کنن و در نتیجه می بینیم که در برابر موسیقی غمگین گریه می کنیم؛ در برابر موسیقی شاد به رقص  در میایم و... حالا یهو یه ترانه ای گوش می کنیم و اون ما رو از حالت طبیعی خودمون بیرون میاره و ما رو به کارهای واهی و بیهوده هدایت می کنه حالتی که خدا در آن برای ما کمترین سهمی هم ندارد و  با این فعل و انفعالات آرام آرام خدا از زندگی ما محو میشه و محو شدن خدا از زندگی یعنی مردن. کم کم پرخاشگر میشیم، نگاهامون کج و مووج میشه، آیات خدا رو تکذیب می کنیمو ووووو...

نتیجه گیری:اولا دانستیم که انسان در معرض چیزهای خوب و بد از هر صنفی(موسیقی، کلام خوب، منظره هاو...) که قرار  بگیره در مکانیزم بدنش اثر می ذاره.

ثانیا معلوم شد موسیقی بدون تحلیل و مستقیم از طریق گوش وارد مغز و سلول های عصبی مغز می شه و می تونه ضررهای قابل توجهی به روح و روان آدم بزنه ضررهایی چون افسردگی ، پریشانی، اختلالات عصبی، تنبلی، خمودی و....

ثالثاً حکمت اصلی  حرمت موسیقی فاصله گرفتن از خداست چرا که خدا حکمت زندگیست!

پس انسان عاقل می فهمه که اصلا سراغ موسیقی حرام نره و اگر خواست موسیقی گوش بگیره موسیقی های حلال رو انتخاب کنه که حداقل اون رو از خدا غافل و دور نکنه.

حقیر این قسمت رو خیلی فشرده نوشتم ممکنه بعضی چیزیها رو نگفته باشم اما تمام سعیم رو کردم تا مهم ترین مباحث رو مطرح کنم برای اطلاع بیشتر می تونید از کتاب های : موسیقی از بعد فلسفی و روانی از علامه جعفری، آوای شیطان از اسدالله محمدی نیا، پرسش و پاسخ های دانشجویی استفاده کنید.

در قسمت بعدی وارد بحث نسبیت موسیقی در حلال و حرام نسبت به اشخاص میشیم.

ادامه دارد...                                                                                               لطفا بدون نظر نرید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 10 مرداد 1396 03:29 ق.ظ
It's actually a nice and helpful piece of information.
I am happy that you shared this helpful info
with us. Please keep us up to date like this. Thank
you for sharing.
شنبه 7 مرداد 1396 10:32 ق.ظ
I just could not go away your website before suggesting that I really loved the usual info a person supply on your visitors?
Is gonna be again often in order to investigate cross-check new posts
پنجشنبه 5 مرداد 1396 01:27 ق.ظ
Asking questions are in fact nice thing if you are not understanding anything fully, except this article gives nice understanding even.
شنبه 2 اردیبهشت 1396 04:43 ب.ظ
Hello there! This blog post couldn't be written much
better! Looking through this post reminds me of my previous roommate!

He always kept preaching about this. I most certainly
will send this article to him. Fairly certain he's going to have
a good read. Thank you for sharing!
جمعه 18 فروردین 1396 10:41 ق.ظ
Hi there to every body, it's my first pay a quick visit of this website;
this webpage contains remarkable and actually excellent information for visitors.
جمعه 1 اردیبهشت 1391 11:25 ب.ظ
یه نفر میره تو یی شهر غریبی میخاسه نماز بوخونه، ا یکی میپرسه قبله کجان؟طرف میگه:کجا آدرست دادن؟
جمعه 11 فروردین 1391 05:32 ب.ظ
سلام، این زیباترین نام خداوند تقدیم به شما

با مطلب "پیامبران" بروزم
خوشحال میشم تشریف بیارین و با نظرتون بندن رو راهنمایی بفرمایین.
یاعلی
پنجشنبه 10 فروردین 1391 03:15 ب.ظ
سلام، این زیباترین نام خداوند تقدیم به تو دوست خوبم
بد نبود اندکی بیشتر اندر احوالات لهوی بودن و طربی بودن مینوشتی.
در کل مطلب خوبی بود
و باز پیشنهاد نمیکنم بیشتر از عناصر ادبی استفاده کنی و شاید اگر ادبات قلمت از ادبات کلامت دور بشه بهتر باشه
یاحق
پنجشنبه 10 فروردین 1391 12:21 ق.ظ
سلام دوست گلم

ممنون از حضورتون در وبلاگم و بسیار سپاسگذارم برای نظر زیباتون...

وبلاگ زیبایی دارید و راهه زیباتری را هم در پیش گرفته اید...
اما در این راه همیشه این نکته رو مد نظر داشته باشید: که همه قضاوت هاتون براساس منطق و به دور از مطلق نگری باشه و حرفتون رو با دلایل محکم به مخاطبتون القا کنید و برای نظراتشون جوابه قابله قبولی داشته باشید.
(توصیه ی دوستانه ای بود..امیدوارم دخالت و جسارت تلقی نشه!)

انشاالله که موفق و سر بلند باشید...

یا علی.ع
حمید ساقیسلام برادر دستت درد نکنه ما رو دعا کنید باز هم به ما سر بزنید.
چهارشنبه 9 فروردین 1391 07:39 ب.ظ
سلام.قسمتی که شما گفتید که موسیقی سریع بر انسان تاثیر میذاره و فرصت تحلیل نمیده,اتفاقا این یکی از مزیتهای موسیقیست که باید به اون توجه ویزه کردو از آن نهایت استفاده کرد نه این که کاری کرد که از اون دور بشیم(البته بنده موسیقی حلال رو میگم نه غیر از این).موسیقی هم مثل خیلی چیزا که تو دنیا هست ضرر و سود هایی داره . این مطلب شما اگه پیرامون بیان نواقص موسیقی در کل است(مثل همین تاثیر گذاری سریعش),بنده این نواقص رو یک مزیت میدونم که اتفاقا بجای دوری ازش باید از اول استفاده کرد.چقدر جالبه که یه چیزی به نام موسیقی تو دنیا وجود داره که به این سرعت تاثیرگذاره که به قول شما آدم رو به گریه میندازه یا وادار به رقص میکنه(رقص بحثش جداست).مثلا همین مداحی که رو وبلاگتون هست سراسر زیباییش موسیقیشه که نا خودآگاه انسان رو به سینه زدن وادار میکنه.پس این عمل نا خودآگاه عیب سینه زدن رو میرسونه؟؟اما در مورد ضررهایی مثل افسردگی که گفتید این نکته رو بگم که هر چیزی تو دنیا ضرر و سودی دارد.موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست.به عنوان مثال چه بسا فردی با گوش دادن نوار سیاحت غرب و یا حتی یاد معاد یا مرگ دچار افسروگی بشه.پس آیا یاد معاد ضرر دارد؟؟این بستگی به ظرفیت افراد داره.با تشکر از مطالبتون.یا علی.
حمید ساقیسلام فرید جان دمت گرم از نظر زیباتون باید بگم که حقیر در صدد بیان خاصیت موسیقی بودم و من خاصیت اون رو گفتم بله خاصیت موسیقی یکیش مزیت هایی است که داره و دیگری نقص هایی است که در اون پیدا میشه یعنی خاصیت و ویژگی موسیقی اینه که بدون تحلیل وارد ذهن میشه و من نگفتم این نقصه بله اگه از این خاصیت بد استفاده کنی نقص محسوب میشه حالا اگه ما قراره موسیقی گوش بدیم عقل به ما میگه اونایی رو گوش بگیر که نقص نداره یا ضرر نداره ممنون از نظرت باز هم سربزن. یا علی.
چهارشنبه 9 فروردین 1391 04:50 ب.ظ
سلام دوست گرامی.مطلبتون جالب بود.اگرمایل به تبادل لینک هستید اطلاع بدید
چهارشنبه 9 فروردین 1391 03:37 ب.ظ
البته الان دستگاه هایی هستند که ممیزی می کنند؛ اما من خیلی هم اطمینان ندارم که این ممیزی ها صددرصد درست باشد. گاه می آیند به ما می گویند که یک نوار بسیار بد یا مبتذلی را به صورت مجاز پخش می کنند، گاهی هم ممکن است عکس این اتفاق بیفتد. من الان نمی دانم واقعا این ممیزی ها چقدر از روی واقع بینی و ضابطه مندی انجام میگیرد؛ اما آن چیزی که من می توانم به شما به عنوان یک جوان خوب و به عنوان کسی که مثل فرزندان خودم هستید به عنوان نصیحت و نظر خودم بگویم، این است که عرص کردم.
به نظرم می رسد که موسیقی می تواند گمراه کننده باشد، می تواند انسان را به شهوات دچار کند، می تواند انسان را غرق در ابتذال و فساد و پستی کند؛ می تواند هم این نباشد و می تواند عکس این باشد. مرز حلال و حرام این جا است. من امیدوارم که شما جوانان با این زاد تقوا بتوانید وارد میدان شوید و تولیدهایی داشته باشید که به معنای حقیقی کلمه هم خصوصیات موسیقی خوب و بلیغ را داشته باشد و به معنای حقیقی تأثیر گذار مثبت باشد و حقیقتا جوانان و روح ها را به صفا و به معنویت و به حقیقت رهنمون کند.
منبع: بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان، 13/11/1377.
چهارشنبه 9 فروردین 1391 03:37 ب.ظ
بنابراین، آن چیزی که شاخص حرمت و حلیت در موسیقی است و نظر شریف امام هم در اواخر حیات مبارکشان –که آن نظریه را در باب موسیقی دادند- به همین مطلب بود، این است. موسیقی لهوی داریم. ممکن است موسیقی –به اصطلاح فقهی اش- موسیقی لهوی باشد. «لهو» یعنی غفلت، یعنی دور شدن از ذکر خدا، دور شدن از معنویت، دور شدن از واقعیت های زندگی، دور شدن از کار و تلاش و فرو غلتیدن در ابتذال و بی بندوباری. این موسیقی می شود حرام. اگر این با کیفیت اجرا حاصل شود، اگر با کلام حاصل شود؛ فرقی نمی کند.
شما می گویید زبان بین المللی. آن موسیقی ای که به قول خود شما مرزها را در نوردیده و در جاهایی پخش شده، آیا لزوما مویسقی خوبی است؟ صرف این که این موسیقی از مرز فلان کشور خارج شد و توانست به مثلا کشورهای مختلف برود و یک عده طرفدار پیدا کند، مگر دلیل خوب بودن موسیقی است؟ نه؛ به هیچ وجهو. ممکن است موسیقی ای باشد که به شهوترانی و تحرکات و نشاط های شهوی جوانی تحریک می کند؛ طبیعی است که یک مشت جوانی که غفلت زده هستند، از این موسیقی خوششان می آید. هر جایی که در دنیا دستشان به این نوار بیفتد، از ا« نوار استفاده می کنند. این دلیل خوب بودن موسیقی نیست.
من نمی توانم به طور مطلق بگویم که موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی حلال است؛ نه، این طور نیست. بعضی خیال می کنند که مرز موسیقی حلال و حرام، موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی غیرسنتی است؛ نه، این طوری نیست. آن موسیقی ای که منادیان دین و شرع همیشه در دوره های گذشته با آن مقابله می کردند و می گفتند حرام است، همان موسیقی سنتی ایرانی خودمان است که به شکل حرامی در دربارهای سلاطین، در نزد افراد بی بند و بار، در نزد افرادی که به شهوات تمایل داشتند وخوض در شهوات می کردند، اجرا می شده است. این همان موسیقی حرام است.
بنابراین، مرز موسیقی حرام و حلال، عبارت از ایرانی بودن، سنتی بودن، قدیمی بودن، کلاسیک بودن، غربی بودن یا شرقی بودن نیست؛ مرز آن چیزی است که من عرض کردم. این ملاک را می شود به دست شما بدهیم، اما این که آیا این نوار جزو کدام ها است، این را من نمی توانم مشخص کنم.
چهارشنبه 9 فروردین 1391 03:35 ب.ظ
مقام معظم رهبری
این که ما بگوییم موسیقی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی است، نه؛ من به این معتقد نیستم که موسیقی یک چنین کششی داشته باشد.
بهتر است بگویم یکی از راههای مبارزه با تهاجم فرهنگی است. بله؛ یکی از راه هاست. البته با شرایطی می تواند باشد؛ اما بهترین راهش را این نمی دانم. ببینید؛ در مورد موسیقی دو حرف وجود دارد: یکی این که ببینیم اساسا مشخصه های موسیقی حلال و حرام چیست و دیگر این که بیاییم در مصداق، مرزهایی را مشخص کنیم تا به قول شما، جوانان بدانند که این یکی حرام و این یکی حلال است. البته این دو کار آسانی نیست. کار دشورای است که انسان از این اجرای موسیقی های گوناگون –موسیقی خارجی، موسیقی ایرانی هم با انواع و اقسامش؛ با کلام، بی کلام –بخواهد یکی یکی این ها را مشخص کند؛ اما مشخصه های کلی ای دارد که آن را می شود گفت... .
موسیقی ای که انسان را به بیکارگی و ابتذال و بی حالی و واخوردگی از واقعیت های زندگی و امثال این ها بکشاند، موسیقی حلال نیست؛ موسیقی حرام است. موسیقی چنانچه انسان را از معنویت، از خدا و از ذکر غافل کند، حرام است. موسیقی ای که انسان را به گناه وشهوترانی تشویق کند، حرام است؛ از نظر اسلام این است.
موسیقی اگر این خصوصیات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آن وقت حرام نیست. این هایی را که من گفتم، بعضی اش در موسیقی بی کلام و در سازهاست؛ بعضی هم حتی در کلمات است. یعنی ممکن است فرضا یک موسیقی ساده بی ضرری را اجرا کنند، لیکن شعری که در این موسیقی خوانده می شود، شعر گمراه کننده ای باشد؛ شعر تشویق کننده به بی نبد و باری، به ولنگاری، به شهوترانی، به غفلت و اینطور چیزها باشد؛ آن وقت حرام می شود.
چهارشنبه 9 فروردین 1391 12:27 ب.ظ
موسیقی از اموری است که البته هرکس بر حس طبع، خوشش می آید و لیکن انسان را از جدیت بیرون می برد و به یک موجود هزل و بیهوده می کشاند.(حضرت امام خمینی ره)
چهارشنبه 9 فروردین 1391 12:24 ب.ظ
سلام ممنون از حضورتان
برایت هر چه خوبیست صمیمانه دعا میکنم
چهارشنبه 9 فروردین 1391 12:14 ب.ظ
سلام
ممنون سر زدید
سعی می کنم استفاده کنم
شما را لینک کردم منا لینک کنید
چهارشنبه 9 فروردین 1391 11:32 ق.ظ
سلام
امید که همواره سالم باشید.
ای کاش اونایی که به موسیقی روی میارن مث یه مهندس ساختمون که همۀ جوانب ساخت و ساز رو در نظر میگیره ، به همۀ جهات موسیقی دقت می کردند.
اما افسوس که غفلت و هوا پرستی نمیذاره.
چهارشنبه 9 فروردین 1391 02:23 ق.ظ
سلام عزیز دلبندم
مطلبت واقعا جالب بود و خیلی از قبلی بهتر تر بود!
البته خیلی بهتر از اینها می تونه باشه.
el2a
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


کشکول فرهنگی
درباره وبلاگ

در عرصه فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند من چنین دغدغه ای دارم.
مقام معظم رهبری 23/9/78

مدیر وبلاگ : حمید ساقی
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :