تبلیغات
کشکول فرهنگی - چرا موسیقی نه؟!
 
شنبه 5 فروردین 1391 :: نویسنده : حمید ساقی

چرا موسیقی نه؟

چندی پیش یکی از رفقا درباره ی موسیقی که در بین عامه مردم بسیار پر طرفدار است  ازم سوال کرد، این بحث جرقه ای بود که مثل یک بمب در مغزم متلاشی شد و ترکش های افنجار هم شد سه چار قسمت مطلب درباره ی موسیقی یا همان آهنگ که بنویسم و بزارم تو وب تا بر وبچه های با حال و با صفای فضای سایبری حض ببرن!

قسمت اول: تغییر نوع نگرش ما درباره موسیقی 

شاید خیلی ها بحث موسیقی رو برای ما توضیح دادند خیلی از موسیقی شنیدیم و خواندیم اما وقت عمل که می رسه یه سری توجیهات و بهانه های واهی برای خودمون جور می کنیم که بابا حالا یه بار که اشکالی نداره یا بعضی ها می گن موسیقی روی ما اثری نداره یا آهنگ می زاریم تا هنگام رانندگی خواب نریم و از این جور حرفا،این دانستن های بدون عمل اندازه ی یه دو زاری هم نمی ارزه فهمیدن و علم داشتن به یک مطلب زمانی به سر حد خودش می رسه که با عمل توام باشه این درس را ما از امیر مومنان علی علیه السلام گرفتیم که علم باید با عمل همراه باشه به خاطر همین هم حقیر سرا پا تقصیر با تمام وجودم التماس می کنم که هر چیزی که حقیقت عالمه و واقیعت هست رو سعی کنیم یاد بگیریم نه این که آن چیزهایی که خودمون می دانیم توقع داشته باشیم حقیقت این باشه،تا برای عمل کردن دوگانگی نداشته باشیم و با زور و اکراه عمل نکنیم.بحث موسیقی هم از اون مباحثی هست که باید با ظرافت خاص ذهنمون اونو دنبال کنیم.پس همه ی ما هنگام خوندن این مطلب با یک ذهن خالی و با یک بینش و نگرش واقع گرا وارد بحث میشیم بنده هم سعی می کنم که مطالبی که می نویسم مستند و با دلیل باشه،نمی شود انکار کرد که موسیقی در بطن طبیعت وجود داره ؛ صدای پرنده ها، صدای آب که هنگام عبورش از لابه لای سنگ های درمسیرش به گوش می رسه صدای زیبای قناری،بلبل،گنجشکو...  صدای برگ درختان که از نوازش باد بوجود میاد و هزاران صداها و آهنگ های زیبای طبیعت ، ما این مدل موسیقی ها رو نفی نمی کنیم بلکه تاکید هم می کنیم چون این ها ما رو به یاد خداوندگار جهان می اندازه و این یعنی موسیقی. شاید براتون پیش اومده باشه وقتی به طبیعت می رید یک احساس نشاط سالم و آرامش روانی به انسان دست میده دلیلش اینه که یه سری فعل و انفعالات مثبت در وجود انسان صورت می گیره حالا اومدند موسیقی رو از دل طبیعت بیرون آوردند و از طبیعی بودن خارج کردند و به سوی مصنوعات بشری حرکت کردند که تا دنیا دنیاست به گرد طبیعتی که قادر متعال آن را پدید آورده نمی رسن اسلام با این نوع موسیقی بحث داره با موسیقی ای که از حالت طبیعی خود فرسنگ ها فاصله گرفته!!! با موسیقی ای که خدا در آن فراموش شده!!! خوبه که بدونید کلاً بدن انسان نیازمنده ؛ نیاز به خوراک نیاز به پوشش وووو....این را هم می شود قبول کرد که بدن انسان ازجهتی هم به موسیقی نیاز داره اما باید بی نهایت توجه کرد موسیقی ای بدرد می خوره که به درد بدن بخوره و با هدف اصلی خلقت که همان عبادته در یک راستا باشه یعنی با شنیدن موسیقی مناسب و زیبا به عظمت خدا پی ببریم و بیشتر اونو پرستش کنیم به یاد خدا بیفتیم و این حالت با این نوع موسیقی هایی که ساخته دست بشر است خیلی خیلی خیلی کم اتفاق می افتد.جالبه که بدونید حدود دو سوم بدن انسان رو آب تشکیل داده و احتمال بسیار قوی آزمایشات آقای انیماتوی ژاپنی در مورد آب دیدید که حرفای خوب و بد ما اسم های خوب و بد و آهنگ های خوب وبد روی مولکولهای آب اثر می ذاره و شکل اونو قشنگ یا زشت می کنه بدن آدمی هم به همین شکله اگه ما بدن خودمان را که بخش زیاد اون آب فرا گرفته در معرض شنیدنی های عالی، خواندنی های عالی ،خوردنی های عالی ،دیدنی های عالی قرار بدیم مولکولهای بدن صف آرایی خوشگلی پیدا می کنند  مثلاً اگه ما قران بخونیم و رو قران فکر کنیم وجودمون قرانی میشه اون وقت اتوماتیک وار سراغ گناه و کارهای ناشایست و ترانه های ناجور نمی ریم غرض این که اگه موسیقی ای که ما می شنویم مخرب باشه وجود ما رو آرام آرام مثل موریانه می خوره اون وقت بنیان وجودی انسان فرو می ریزه و هزاران دام بلای دیگر برای ما باز میشه... هر چه هم ما بگیم من با این موسیقی و ترانه احساس ارامش می کنم وقتی ماهیت فلان موسیقی خراب باشه حالا تو احساس آرامش بکن یا نکن دقیقا مثل موقعی هست که حس چشایی ما کور شده تند و شیرین و تلخ برای ما بی معناست جای این که غذای شیرین بخوریم جرعه های تند غذا رو سر می کشیم  در حالی که خودمون بی خبریم.! پس بیایید نوع نگرش مان رو درباره موسیقی عوض کنیم تا به نتیجه برسیم.

ادامه دارد.....                                                                    لطفا بدون نظر نرید.      

    





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 25 شهریور 1396 04:51 ب.ظ
Hey there just wanted to give you a quick heads up. The text in your content seem to
be running off the screen in Firefox. I'm not sure if this is a formatting issue or
something to do with browser compatibility but I figured I'd
post to let you know. The design look great though! Hope you get the issue resolved soon. Kudos
دوشنبه 20 شهریور 1396 12:15 ب.ظ
سلام دوستان، چگونه همه چیز و آنچه شما می خواهید در مورد آن بگویید
این پست، به نظر من در واقع برای من شگفت انگیز طراحی شده است.
دوشنبه 20 شهریور 1396 07:30 ق.ظ
من به همراه استعدادهای نوشتاری شما و همچنین قالب وبلاگ خودم بسیار تحت تاثیر قرار می گیرم.
آیا این یک موضوع پرداخت شده است یا خودتان آن را سفارشی کردید؟
در هر صورت، نوشتن با کیفیت بسیار عالی، نادرست بودن یک وبلاگ بزرگ مانند آن است
این یکی امروز..
دوشنبه 20 شهریور 1396 02:37 ق.ظ
این یک افتخار است که شما یک دکمه اهدا ندارید! من قطعا اهدا می کنم
به این وبلاگ عالی! اکنون حدس می زنم که برای نشانه گذاری و اضافه کردن خوراک RSS به حساب Google من تنظیم می شود.
من مشتاقانه منتظر به روزرسانی جدیدی هستم و این وبلاگ را به اشتراک می گذارم
با گروه فیس بوک من به زودی صحبت می کنیم!
یکشنبه 19 شهریور 1396 06:16 ب.ظ
شما خیلی عالی هستید من فکر نمی کنم که واقعا از قبل چیزی از این قبیل خواندن داشته باشم.

بنابراین شگفت انگیز برای پیدا کردن کسی با افکار اصلی در مورد این موضوع.
واقعا.. سپاسگزارم برای شروع این. این وب سایت یک چیز است
مورد نیاز در وب، کسی با اصالت کمی!
شنبه 18 شهریور 1396 12:40 ق.ظ
Hi there everybody, here every person is sharing
such knowledge, so it's good to read this weblog, and I used to visit this webpage
everyday.
شنبه 14 مرداد 1396 11:42 ق.ظ
What's up friends, its wonderful piece of writing regarding cultureand fully defined,
keep it up all the time.
پنجشنبه 12 مرداد 1396 08:55 ب.ظ
I've been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
It's pretty worth enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made good content as you
did, the internet will be a lot more useful than ever before.
سه شنبه 10 مرداد 1396 07:11 ب.ظ
Magnificent beat ! I wish to apprentice while you amend your website,
how could i subscribe for a blog web site? The account helped
me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea
دوشنبه 9 مرداد 1396 11:17 ب.ظ
Hi to every single one, it's in fact a nice for me to pay a visit this website,
it includes precious Information.
جمعه 16 تیر 1396 06:50 ب.ظ
Fine way of describing, and fastidious post to get data about my presentation focus, which i am going to deliver in school.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 04:24 ق.ظ
بسیار چلیپا از خود نوشتن
در حالی که ظاهر شدن مناسب در آیا نه کار خوب با
من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر جملات شما قادر به
من مؤمن متاسفانه تنها برای بسیار در حالی که کوتاه.
من این مشکل خود را با فراز در مفروضات و شما خواهد را خوب به
پر کسانی که شکاف. در این رویداد شما که می توانید انجام من خواهد قطعا بود تحت تاثیر قرار داد.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 01:12 ق.ظ
It's enormous that you are getting ideas from this piece of writing as well as from our
argument made at this time.
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 11:05 ب.ظ
You are so cool! I don't think I've read through anything like that before.
So nice to discover someone with a few unique thoughts on this subject.

Really.. thank you for starting this up. This site is one thing that is needed on the internet, someone with a little originality!
شنبه 2 اردیبهشت 1396 06:08 ب.ظ
Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this
post and also the rest of the website is very good.
جمعه 25 فروردین 1396 07:30 ق.ظ
Great article. I am going through a few of these issues as well..
دوشنبه 8 خرداد 1391 09:27 ب.ظ
_@@@@@___
_________ســلام___@@@@@___
_________________@@@@@___
_@@@@@@@@@@@@@@@_
_@@@@@@@@@@@@@@@_
___________________________
______@@@@@@@@@_______
__@@@@@_______@@@@@___
_@@@@@_________@@@@@__
_@@@@@___آپــــــم__@@@@@__
_@@@@@_________@@@@@__
__@@@@@_______@@@@@___
______@@@@@@@@@_______
___________________________
__@@@@___________@@@@_
___@@@@_________@@@@__
____@@@@__جــیگر_@@@@___
_____@@@@_____@@@@____
______@@@@___@@@@_____
_______ @@@@@@@@______
________@@@@@@@_______
__________________________
______@@@@@@@@@______
______@@@@@@@@@______
________دیـــــر__@@@@______
______________@@@@______
______@@@@@@@@@______
______@@@@@@@@@______
______نـکنی____@@@@ _____
______________@@@@ _____
______@@@@@@@@@______
______@@@@@@@@@______***....
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:28 ب.ظ
از طرف من ببوسش
سه شنبه 8 فروردین 1391 12:11 ق.ظ
سلام حمید آغو
مطلبتون رو خونده بودم
موضوع خوبی رو انتخاب كردید و جای كار داره و البته بیشتر هم دلائل عقلی عموم پسند كارسازه
ولی روی این مطلب كه گفتیدكه مطالب رو مستند و بادلیل میگید بیشتر دقت كنید كه عملی بشه
البته بعضی از مستنداتتون خوبه ولی بعضی جای كار بیشترمی طلبه
ارادت
یاعلی
دوشنبه 7 فروردین 1391 11:39 ب.ظ
سلام
امید که همواره سالم باشید و طاعت حق بجا بیارید.
استنادتون به تأثیرپذیری آب بدن از محیط و آنچه به آن القا می شود محسوس و معقول بود اما به قول خودتون وقت عمل، توجیه نمیذاره کار اصلی انجام بشه.
یا علی ـ علیه السلام ـ
دوشنبه 7 فروردین 1391 12:57 ق.ظ
خوب بود امّا مطوّل بود و نظر جناب فاضل «أطول»!!!
یکشنبه 6 فروردین 1391 02:03 ب.ظ


یاعلی
یکشنبه 6 فروردین 1391 01:56 ب.ظ
در برابر روایاتى كه مطلق غنا را حرام مى دانند (بر فرض پذیرش اطلاق) روایاتى وجود دارد كه یا مطلق غنا راحلال مى شمارند و یا بعضى از اقسام آن را:
1 . تغنى به قرآن: با توجه به این كه خوش خوانى قرآن, گردانیدن آواز در گلو هنگام قراءت قرآن و…
با تغنى به قرآن, به یك معنى گرفته شده استو در دیدگاه بعضى از اهل فن, خوش خواندن بدون تغنى آن, امكان ندارد, مجموعه روایاتى كه در جواز این گونه تغنى وارد شده اند, مى توانند در برابر حرمت مطلق تغنى قرار گیرند, بویژه روایت:
(لیس منّا من لم یتغن بالقرآن)
این روایت, در منابع اهل سنت, متواتر است و معارض خواهد بود با روایاتى كه دلالت مى كنند بر حرام بودن مطلق تغنى.
2 . تغنى در عروسیها: روایت معتبره ابا بصیر آمده:
(قال سألت ابا عبداللّه(ع) عن كسب المغنیات. فقال: التى یدخل علیها الرجال, حرام والتى تدعى الى الاعراس, لیس به بأس.)
(قال سألته عن الغناء هل یصلح فى الفطر والاضحى والفرح. قال: لابأس به مالم یعص به.)

3 . جواز خرید كنیز آواز خوان و حلال بودن مزد آن: در این باره, مرسله اى وارد شده,
(سأل رجل على بن الحسین(ع) عن شراء جاریة لها صوت. فقال: ما علیك لو اشتریتها فذكرتك الجنة.
یعنى بقرائة القرآن والزهد والفضائل التى لیست بغناء. فامّا الغناء فمحظور.)
با توجه به این روایات, تردیدى در تقیید دلیلهاى حرمت غنا, به غناى شهوانى باقى نمى ماند.
یکشنبه 6 فروردین 1391 01:55 ب.ظ
دلایل دیدگاه سوّم:
صاحبان دیدگاه سوّم (تفصیل بین غناى شهوانى و مبتذل و غناى غیر شهوانى) یكى از دو راه زیر را مى پیمایند:
1 . در زمان صدور روایات صادقین(ع) مفهوم غنا, حقیقت عرفیه ثانویه داشته و معصومان(ع) در حلّ مشكل غناى لهوى باطل, این سخنان رافرموده اند. آنچه مورد نظر پرسش گران و امامان بوده, غناى شهوانى و باطل بوده است; امّا مطلق صداى خوش و شادى آفرین, مورد پرسش و پاسخ قرار نمى گرفته است. پرسش از (بیت الغناء)ها بوده و جمله (بیت الغناء)ء در روایات, حكایت از آن دارد.
محمد ماجد حسینى مى نویسد:
(این مسأله زشت [غناى لهوى] در روزگار دولت بنى امیه و بنى عباس, به نهایت رسید; چرا كه اینان در به دست آوردن زنان آواز خوان و شنیدن صداى آنان, آز شدید داشتند, مردم نیز, پادشاهان را در این مسأله, پیروى مى كردند.
قیمت این كنیزكان, به سه هزار دینار و بیشتر مى رسید.)

آن گونه كه در روایات معتبره دیده شد, غناز از آن جهت كه مصداق (قول زور), (لهوالحدیث) و (لغو) است, حرام شده.
در روایات, غنا, از مصادیق (باطل و لهو الحدیث) شمرده شده است. به این معنى كه حكم دورى از آنها, بر غنا جریان یابد.
در حقیقت, روایات مى فرماید: (اجتنبوا الغناء لانه باطل ولغو ولهومن الحدیث). حال, با مراجعه به عرف, در مى یایبم كه مطلق غنا, در دیدگاه آنان, لغو و باطل شمرده نمى شود. پس معلوم است كه مراد شارع, كه غنا را ملحق به باطل و لهو كرده, همه افراد غنا نیست. البته روشن است كه همه مصادیق باطل و لغو هم, حرام نیست, بلكه بعضى از مصادیق آن حرام است. پس اگر كسى همه مصادیق غنا را هم باطل عندالعرف انگارد, حرمت در همه این افراد, جارى نمى شود, چرا كه حرمت در جمیع مصادیق لغو و باطل جریان ندارد. روایتى كه مى تواند در این زمینه مؤید باشد, روایتى است كه غنا را در شمار گناهان كبیره آورده است:
(… والملاهى التى تصدّعن ذكر اللّه عزّوجل مكروهة كالغناء وضرب الاوتار والاصرار على صغائر الذنوب.)

یکشنبه 6 فروردین 1391 01:53 ب.ظ
ادعاى اجماع بر حرمت, در كلمات بسیارى از فقیهان آمده است75. این اجماع, تعبدى نیست. افزون بر این, مدرك آن یا معلوم و یا محتمل است كه همان آیات و روایات باشد.

نتیجه:

1 . گرچه در آیات, از عنوان: (غنا) خبرى نبود, امّا در میان روایات, چه روایات مستقل, چه تفسیرى, روایات معتبر و صحیحى وجود داشت كه حرام بودن غنا را ثابت مى كرد.
2 . دلالت این روایات بر حرام بودن مطلق غنا, در صورتى كه ادعاى انصراف غناى زمان صادقین(ع) به غناى لهوى, تمام نشود, حداكثر دلالت اطلاقى است و دلایل مقید مى توانند آنها را قید بزنند.
3 . در روایات, هیچ توضیحى درباره موضوع غنا داده نشده و فقط بعضى از روایات, به مصادیقى از غناى لهوى, اشاره دارند
دلایل دیدگاه دوّم:
چنانكه گذشت, دیدگاه دوّم, از آن فیض كاشانى و محقق سبزوارى است. فیض كاشانى, دیدگاه خود را مبتنى بر استظهار از مجموعه روایات مى داند:
(از مجموع روایات وارد شده در غنا, استفاده مى شود كه حرام بودن غنا و داد و ستد به آن و یادگیرى و آموزش و شنیدن آن, اختصاص به غنایى دارد كه در روزگار بنى امیه و بنى عباس رایج بوده به این گونه كه مردان در مجالسى كه زنان مى خوانده اند, وارد مى شده اند, زنان به باطل سخن مى گفته اند و به گونه هاى بازى ها مشغول بوده اند.)
آن گاه, به شواهدى از روایات اشاره مى كند, از جمله به روایت ابى بصیر از امام صادق كه مى فرماید:
(اجرالمغنیة التى تزفّ العرائس لیس به بأس ولیست بالتى یدخل علیها الرجال).
و به این روایت:
(سأل رجل على بن الحسین(ع) عن شراء جاریة لها صوت. فقال: ما علیك لو اشتریتها فذكرتك الجنة…

یکشنبه 6 فروردین 1391 01:50 ب.ظ
در روایت دیگر آمده:
(سألت الخراسانى(ع) عن الغنا وقلت: ان العبّاسى ذكر عنك أنّك ترخص فى الغناء فقال: كذب الزندیق ما هكذا قلت له: سألنى عن الغناء, فقلت: ان رجلاً اتى ابا جعفر(ع) فسأله عن الغناء, فقال: یا فلان اذا میّز اللّه الحق والباطل, فأین یكون الغناء؟ قال: مع الباطل. فقال: حكمت.)
این روایت, از جهت سند و دلالت كاستى دارد:
سند آن, به خاطر سهل بن زیاد كه ضعیف است.
از نظر دلالت, ظهور در حرمت ندارد; چرا كه اگر فرض كنیم همه مصادیق غنا, در روایت مورد نظر بوده, همین كه چیزى در زمان تمییز حق و باطل, در جرگه باطل باشد, دلیل بر حرمت آن نیست. كار لغو, جزء كارهاى باطل است, امّا آیا همه مصادیق آن, حرام خواهد بود؟
* مرجوحیت غنا: پاره اى از روایات, تنها مرجوح بودن غنا را مى رسانند, نه حرمت را, مانند: بیت الغناء, لاتؤمن من فجیعه…, گرایش نداشتن معصومان(ع) به خرید كنیزان مغنیه, غنا زمینه ساز نفاق, و غنا, عامل فقر.
در بین این روایات, روایات صحیحه نیز وجود دارد, ولى حرمت از آنها استفاده نمى شود.
* حرام بودن مزد آواز خوان: پاره اى از روایات, آشكارا دلالت بر حرمت مزد آواز خوان دارند. ملازمه بین حرام بودن مزد مغنى و حرمت غنا, روشن است. البته این روایات نیز اطلاق دارند و به گونه غنا, اشاره اى ندارند. در بین این روایات نیز, روایات صحیحه وجود دارد.

یکشنبه 6 فروردین 1391 01:49 ب.ظ
* (والذین هم عن اللغو معرضون).
آنان كه از بیهوده اعراض مى كنند.
در ذیل این آیه شریفه, روایتى از امام نقل شده كه آن حضرت مى فرماید:
(انه الغناء والملاهى).
آن لغو, لهو ولعب است.
در آیه شریفه (اذا مروا بالغوا مروا كراماً) نیز بسان این تعبیر وارد شده است.
این آیه نیز, نیازمند دلیلى است در برابر ساختن (لغو) بر (غنا) و استفاده حرمت لغو, از آن.
2 . سنت:

روایاتى كه بر حرام بودن (تغنى) بدانها استدلال شده, در حدّ تواترند, امّا دلالت آنها, بر طریق یكسانى نیست. پاره اى از روایات, درتفسیر آیات چهارگانه اى كه یاد شد, وارد شده اند و شمارى از آنها به تفسیر (زور) به (غنا) بسنده كرده اند و شمارى دیگر, به عذاب الهى و حرمت غنا اشاره دارند.
* پرهیز دهندگان از شنیدن غنا و شركت در مجالس غنا: از امام موسى بن جعفر پرسیده شد:
(عن الرجل یتعمد الغناء یجلس الیه؟ قال(ع): لا.)
آیا مى شود در نزد كسى كه قصد آواز خوانى دارد نشست؟ امام فرمود: خیر.
این روایت, در كتاب على بن جعفر آمده و سند صاحب وسائل به این كتاب, به واسطه سند وى به شیخ طوسى, صحیح است. روایت از سند و دلالت خوبى برخوردار است.
روشن است كه حرام بودن نشستن درنزد (مغنى) نمى تواند دلیلى جز حرام بودن فعل غنا, داشته باشد.
یا از امام صادق(ص) از غنا پرسیده مى شود, آن حضرت مى فرماید:
(لاتدخلوا بیوتاً اللّه معرض عن اهلها.)
به خانه هایى كه خداوند از اهل آنها اعراض كرده, وارد نشوید.
این روایت, افزون بر ضعف و ارسال در سند, دلالت برحرمت مطلق غنا ندارد; چرا كه از ظاهر روایت بر مى آید كه حضرت, از پرسش راوى, حضور در مجلس عیش و عشرت را مى فهمد. در حقیقت, آن حضرت در پاسخ, پرسش كننده از ورود به (بیت الغناء) نهى مى كند.
از قرائن و شواهد تاریخى به دست مى آید, (بیت الغناء) مكانى بوده كه در آن, افزون بر آواز خوانى و نغمه سرایى, عیش و نوش نیز, بوده است.
یکشنبه 6 فروردین 1391 01:47 ب.ظ
* (ومن الناس من یشترى لهو الحدیث لیضلّ عن سبیل اللّه بغیر علم ویتخذها هزواً اولئك لهم عذاب مُهین.)
گروهى از مردم, خریدار سخنان بیهوده اند, تا به نادانى, مردم را از راه گمراه كنند و قرآن را به مسخره مى گیرند. بهره اینان, عذابى است خوار كننده.
در این آیه شریفه نیز, حرمت خرید كلام بیهوده, روشن است, بویژه در روایات صحیحه اى, غنا برآیه شریفه تطبیق شده و وعده آتش, بر غنا داده است.
در مجموع, مطالبى كه در دلالت آیه شریفه پیش بیان شد, در این جا نیز, جریان دارد.
* (والذین لایشهدون الزور واذا مروا باللغو مروا كراماً)62.
آنان كه به دروغ شهادت نمى دهند و چون برناپسندى بگذرند, به شتاب از آن دورى مى جویند.
در روایت معتبر, (الزّور) در این آیه شریفه, به غنا تفسیر شده استاین آیه, با آیه شریفه سوره حج, تقریباً, یك معنى دارند. اشكالاتى كه در دلالت آیه سوره حج وارد بود, در دلالت این آیه نیز جریان دارند. افزون بر اینها, دو اشكال دیگر نیز در دلالت این آیه مطرح است:
1. آیه در صدد شمارش ویژگیهاى عبادالرحمان است. از آن جا كه عباد الرحمان, مقام والایى دارند, یاد آورى ویژگیهاى آنان, نمى تواند به معناى لزوم نگهداشت این ویژگیها براى همه مؤمنان باشد.
آرى رسیدن به آن كمال, نیازمند به نگهداشت این خصال پسندیده است و قرینه داخلى این آیات نیز, بر این نكته دلالت دارد.
2 . از سوى دیگر, این آیه شریفه, حضور در مجلس غنا را حرام مى داند, ولى از آن, حرام بودن تغنى استفاده نمى شود. مگر كسى بگوید, حرام بودن شهادت بر غنا, با حرمت نفس عمل تغنى, ملازمت دارد.
یکشنبه 6 فروردین 1391 01:45 ب.ظ
در روایتى صحیحیه از امام صادق(ع) نقل شده:
(منه قول الرجل للذى یغنّى احسنت)
ازقول باطل است, تشویق آواز خوان.
برخى از مفسران, حتى قرطبى كه با تغنى به قرآن مخالفت كرده, در ذیل آیه شریفه, مصداق (قول زور) را شهادت ناروا دانسته اند و روایتى را در این باره یادآور شده اند . اینان, به هیچ روى, به غنا اشاره ندارندتفسیر (قول زور) به غنا, در شمارى از روایات آمده, ولى, با این كه در حدّ استفاضه اند, سند معتبرى ندارند. در بعضى از روایات آمده: (قول الزّور الغناء), (اجنتبوا الغناء) گرچه ظاهر این تعبیر, اتحاد مصداقى این مفهوم را مى رساند; امّا با درنگ روى تفسیرهاى دیگرى كه از قول زور شده, چه در ذیل این آیه و چه در ذیل آیات دیگر, روشن مى شود كه مقصود روایات یادآورى فرد شایع و یا مصداق كامل آن بوده است.
دلالت, (اطلاقى) این آیه برحرمت غنا, آن گاه تمام خواهد بود كه در روزگار صدور روایات, بیشترین استعمال غنا, در غناى لهوى و باطل, موجبات انصراف لفظ غنا, به نوعى از آن را فراهم نكرده باشد; امّا با توجه به این كه همه این روایات از امام باقر و امام صادق(ع) نقل شده و گذشت كه در دوران آن دو بزرگوار, غنا, در غناى لهوى و باطل, بیشترین استعمال را داشته, این اطلاق, تمام نیست. از این نكته نیز بگذریم, دلالت این آیه بر حرمت جمیع نمونه هاى غنا, از باب ظهور اطلاقى است و قابل تقیید. تنها دلالت روشن این آیه, با توجّه به روایات تفسیرى, مرجوح و حرام بودن فى الجمله غناست.

یکشنبه 6 فروردین 1391 01:44 ب.ظ
دیدگاه اهل سنت
عبدالرحمن جزیرى در الفقه على المذاهب الاربعه, مى نویسد:
(تغنى, از آن جهت كه چرخاندن صداست با آهنگ, مباح خواهد بود. لكن, گاهى چیزى بر آن عارض مى شود كه آن را حرام, یا مكروه مى گرداند, بمانند (لعب).
دكتر وهبة زحیلى, از اختلاف اهل سنت چنین گزارش مى دهد:
(گروهى از حنبلیان و گروهى از حنفیان مى گویند: غنا و شنیدن آن [حتى اگر] بدون ابزار شادى آفرین, نواخته شود, حرام است; چرا كه ابن مسعود, از پیامبر(ص) نقل كرده كه حضرت فرمود: (الغناء ینبت النفاق فی القلب).
گروهى دیگر از حنفیان, حنبلیان ومالكیان مى گویند: غنا, بدون ابزار شادى آفرین, اشكالى ندارد. رأى این گروه, على الظاهر, رجحان دارد.
شافعیان مى گویند: غنا, بدون ابزار طرب انگیز, كراهت دارد [حرام نیست]
غزالى, درپاره اى از نوشته هاى خود, به حلال بودن غناى بدون ابزار, نقل اتفاق كرده است

ماهیت بحث غنا, ایجاب مى كند كه دلیل عقلى بر حرمت آن, وجود نداشته باشد, امّا از سه دلیل دیگر: كتاب, سنت و اجماع در حرمت غنا, استفاده شده است.
1 . كتاب:
در قرآن كریم, لفظ تغنى وارد نشده و نسبت به این عنوان, امر و نهى خاصى وجود ندارد; اما به آیاتى كه در آنها تعبیرهایى چون: (قول زور), (لغو) و (لهوالحدیث) آمده استناد جسته اند. منشأ این تفسیر, تطبیقى است كه در روایات نقل شده از ائمه(ع) آمده است:
* (فاجتنبوا الرّجس من الاوثان واجتنبوا قول الزّور).
از بتهاى پلید و سخن باطل و دروغ دورى گزینید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
کشکول فرهنگی
درباره وبلاگ

در عرصه فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند من چنین دغدغه ای دارم.
مقام معظم رهبری 23/9/78

مدیر وبلاگ : حمید ساقی
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :